S kódem LETO20 nyní získáte 20% slevu na celý váš nákup!

Proč a jak užívat probiotika a prebiotika

 

Více a více lidí se dnes ve snaze udržet si zdravý trávicí systém a posílit celkovou imunitu obrací na probiotika a prebiotika. Jde o dvě skupiny látek, které společně hrají klíčovou roli v podpoře zdravého mikrobiomu a zajištění všech zdravotních benefitů, které se s ním pojí. Co vlastně probiotika a prebiotika jsou, jak fungují, jaké výhody vám mohou přinést a jak je efektivně zahrnout do každodenní rutiny? To vše si povíme v tomto článku. 

 

Co jsou probiotika a prebiotika?

Probiotika jsou živé mikroorganismy. Obvykle jde o bakterie nebo kvasinky. Ty se přirozeně vyskytují v lidském trávicím traktu, kde při správném množství udržují zdravou rovnováhu mikrobiomu. Zneškodňují totiž škodlivé bakterie – doslova tak dochází k vyvážení prospěšných a patogenních mikroorganismů v těle. Mezi nejběžnější druhy probiotik, o kterých jste již mohli slyšet, patří například mléčné bakterie jako Lactobacillus, Bifidobacterium nebo Streptococcus – těchto zdraví prospěšných bakterií je ale mnohem více. 

Prebiotika nejsou chybně napsaná probiotika – ve skutečnosti jde o důležité pomocné látky. Slouží totiž jako potrava pro tyto prospěšné bakterie. Jde o části jídla, které lidské enzymy nedokážou strávit – doputují tak až k probiotikům, kterým mohou poskytnout ideální podmínky pro růst, množení a aktivitu ve střevním mikrobiomu. 

 

 

Kde probiotika a prebiotika najdeme? 

Probiotika se běžně nacházejí třeba v kysaných mléčných výrobcích – v acidofilním mléku, jogurtu, sýrech nebo zelí. Můžete je ale najít také v kimchi či kvasnicích. Med, česnek, cibule nebo artičoky jsou také skvělým přírodním zdrojem prospěšných bakterií. 

Pozor: Je důležité mít na paměti, že ne všechny potraviny obsahují stejné druhy probiotik – pokud vám byla probiotika doporučena, vždy se raději poraďte se svým lékařem nebo lékárníkem.

Prebiotika pak najdeme převážně v ovoci nebo zelenině, jmenovitě jde například o jablka, cibuli, banány, česnek, chřest a pórek. Významným – a vůbec prvním – zdrojem prebiotik je pro člověka mateřské mléko. 

Obě skupiny látek jsou samozřejmě dostupné i ve formě rozličných doplňků stravy. Probiotika například bezpečně doplníte pomocí lahodného a osvěžujícího kolagenového drinku, který kromě nich obsahuje velké množství prospěšného mořského kolagenu a je dostupný v příchutích jako malina, višeň nebo lesní směs. 

 

 

Co jsou synbiotika? 

Speciální pojem představují synbiotika – jde o probiotika a prebiotika zkombinované do jednoho produktu. Jedním přípravkem tak doplníte veškeré důležité látky a probiotika budou mít mnohem větší pozitivní účinek na vaše zdraví. Skvělou volbou jsou v tomto případě probiotika a prebiotika od Alchymedicu, které nabízí vše důležité v ideálním poměru, a to v jediné tobolce. Navíc jsou vícekmenová – to znamená, že obsahují několik probiotických kmenů a nabízí tak co nejširší spektrum zdravotních výhod. 

 

Proč a kdy probiotika brát? 

Uvést důvody, proč probiotika zařadit do životního stylu, není nic těžkého. 

Už jsme zmínili, že udržují zdravou rovnováhu mikrobiomu. Některé druhy probiotik také přispívají k lepšímu trávení a vstřebávání živin, což se může projevit třeba na snížení nadýmání, průjmů, křečí a jiných trávicích problémů. A protože produkují vitamín K, napomáhají i ke zdravému srážení krve. Celkově pak významně ovlivňují správnou funkci imunitního systému

Díky svým účinkům na celé tělo mají tyto bakterie pozitivní vliv na všechny procesy, které se v organismu odehrávají. Z toho důvodu mohou ovlivnit také naši náladu nebo míru únavy. Pomáhají i s eliminací kožních obtíží a slouží jako prevence rakoviny tlustého střeva

Ve zkratce: zdravotních benefitů přinášejí tolik, že je vhodné je tělu dodávat nejen tehdy, když nás trápí zažívací obtíže nebo pokud zrovna užíváme antibiotika. Měli bychom je doplňovat pravidelně  – obzvlášť ale v období zvýšeného stresu, chřipkových epidemií či při cestování do ciziny, kdy účinně chrání proti cestovatelskému průjmu.

 

 

Shrnutí 

Probiotika a prebiotika jsou neocenitelnými pomocníky nejen při udržení rovnováhy střevního mikrobiomu, ale také pro podporu celkové imunity. Jejich kombinace a správné množství se mohou podílet na zlepšení zdravotního stavu a pohody po všech stránkách – ať už jde o eliminaci trávicích problémů, nebo pomoc při boji s únavou. Nejde jen o účinnou možnost léčby, ale převážně o nenahraditelnou prevenci, kterou by nikdo neměl ignorovat.