S kódem LETO20 nyní získáte 20% slevu na celý váš nákup!

Vitamín C: Nejen pro zdraví, ale i krásu!

 Vitamín C dobře známe jako první pomoc při příznacích chřipky, nachlazení nebo tehdy, když to přeženeme s alkoholem. Své nezanedbatelné místo má ale tento vitamín i v kosmetice a v doplňcích stravy, které se starají o naši pleť a pokožku celého těla. Jaké jsou jeho konkrétní účinky, jak ho správně doplňovat a jaké mýty se s vitamínem C spojují? Na to vše se podíváme v následujícím článku.

 (Ne)známý vitamín C 

Vitamín C neboli kyselina askorbová je přírodní látkou (lze ho ale vytvořit i synteticky), kterou najdeme ve spoustě běžných plodů – typicky v citrusech, rajčatech či zelí. Jde o nestabilní látku, která pod UV světlem ztrácí své schopnosti, výhodou vitamínu C však je, že se nejedná o alergen. I díky tomu má široké využití, a to jak u výrobků určených k vnějšímu, tak i vnitřnímu použití.

 

 Účinky vitamínu C na krásu 

Jakožto silný antioxidant chrání pokožku a pleť před působením volných radikálů, a tím i jejím poškozováním a stárnutím. Především má ale skvělé hojivé a regenerační účinky. Urychluje hojení jizev, strií a jinak narušených tkání a podporuje přirozenou tvorbu kolagenu – základní stavební jednotky naší kůže. Sjednocuje barevný tón pleti i její strukturu a obnovuje její pružnost, svěžest a vláčnost. Díky svým protizánětlivým účinkům je ideální pro aknózní pleť a pleť náchylnou k chemickému i mechanickému poškození. 

V kosmetických přípravcích navíc napomáhá stabilizovat a udržovat správnou hladinu pH, čímž zvyšuje jejich trvanlivost. Vitamín C tak běžně najdeme v pleťových sérech, krémech, maskách, ale i balzámech na rty, rtěnkách či šamponech a maskách na vlasy. Vitamín C si navíc skvěle rozumí s vitamínem B a s kyselinou hyaluronovou. Působí synergicky a své pozitivní účinky navzájem podporují a zesilují. 

 Nedostatek vitamínu C

Pokud našemu tělu chybí vitamín C, může nás trápit slabost, únava, zhoršené vnímání a nervozita. Nedostatek vitamínu C se také často projevuje bolestí kloubů a svalů a konečně také sníženou imunitou – mnohem častěji tak trpíme nachlazením a infekčními onemocněními. Určitě jste už také někdy slyšeli o kurdějích: ty tělo postihnou při extrémním nedostatku vitamínu C, což se týkalo především námořníků, kteří neměli při dlouhých plavbách možnost konzumovat dostatečné množství ovoce a zeleniny. Kurděje se projevují zvýšenou krvácivostí a křehkostí kostí, vypadáváním zubů a otoky kloubů a dásní. Vitamínem C se naopak prakticky nelze předávkovat, nemusíte tak mít strach z vedlejších účinků při užívání doplňků stravy v kombinaci se stravou bohatou na ovoce a zeleninu. Jak vitamín C doplňovat

Pokrýt potřebnou denní dávku vitamínu C z potravy by při běžných stravovacích návycích nemělo být obtížné – postačí, když do svého jídelníčku zařadíte dostatek čerstvého, tepelně nezpracovaného ovoce a zeleniny. Mezi ovocem vítězí jižní a exotické druhy (citrusy, papája, kiwi), mezi nejlepší zeleninové zdroje vitamínu C patří kapusta, brokolice a papriky. Stejně dobře jako čerstvé ovoce a zelenina poslouží také nakládané zelí a ovocné šťávy, zejména pak rybízová nebo rakytníková. Pokud ovšem nedokážete do své stravy zařadit dostatečné množství těchto potravin, sáhněte po kvalitních doplňcích stravy – nejlépe takových, které obsahují kombinaci zdrojů vitamínu C, díky čemuž bude jejich účinek o to výraznější. 

Co se o vitamínu C mylně tvrdí? 

Okolo užívání vitamínů C koluje celá řada mýtů a polopravd. Jedním z nejčastějších je ten, který tvrdí, že bychom neměli používat kosmetiku obsahující vitamín C během slunečných dnů. Jak už jsme si ale uvedli, vitamín C má skvělé antioxidační a regenerační schopnosti. Působení škodlivých UV paprsků tak dokáže eliminovat a napomáhá napravovat i napáchané škody (jako jsou třeba známky předčasného stárnutí kůže). Vitamín C ale rozhodně nenahrazuje opalovací krém a jinou ochranu před sluncem. Při jeho výběru je ovšem dobré zaměřit se i na obsah vitamínu C (ideálně ve spojení s vitamínem E). 

 

TIP: Chcete si léto a prázdniny užít naplno, a ideálně bez make-upu? Přečtěte si naše tipy, které jsme pro vás sepsali do článku na našem blogu. 

Často také můžete narazit na informaci, že při používání kosmetiky s vitamínem C vaše opálená kůže zesvětlá a opálení vybledne. Není tomu tak! Vitamín C má schopnost srovnávat nepravidelnosti v tónu pokožky, rozhodně ale nepůsobí jako „bělidlo“ pro vaši kůži. Naopak vitamín C napomáhá vrátit pokožce i pleti jejich zdravý a přirozený vzhled, ať už je jejich aktuální odstín a tón jakýkoliv. 

 O vitamínu C se také můžete dočíst, že kůži dráždí a dělá ji ještě citlivější. Ani to není tak úplně pravda. Pokud se jedná o kvalitní produkty péče o pleť, jejich složení je sestavené tak, aby bylo ohleduplné vůči všem typům pleti a mělo na ně regenerační účinky. Při výběru kosmetiky proto dbejte na výběr pouze ověřených prodejců a prostudujte si důkladně složení daného produktu.

O produktech s vitamínem C se také tvrdí, že mají velmi krátkou dobu spotřeby a vitamín C v nich ztrácí své superschopnosti, a stává se tak neúčinným. Ani toto tvrzení není tak úplně pravdivé. Stabilita vitamínu C je sice o něco komplikovanější než u jiných látek, stačí však pro produkt zvolit vhodný derivát, který disponuje větší stabilitou a aktivitou, a bezchybný přípravek bohatý na vitamín C je na světě.